ПРОХІДНІ І ДОПОМІЖНІ КВАРТСЕКСТАКОРДИ


Дата добавления: 2014-10-03 | Просмотров: 2076


<== предыдущая страница | Следующая страница ==>

Крім кадансового квартсекстакорду, існують квартсекстакорди прохідні і допоміжні. Їх відмінна риса - поява на слабій долі, в поступеневому русі (звідси їх назви - по аналогії з відповідними неакордовими звуками - прохідними і допоміжними). Ці квартсекстакорди, як і кадансові, позначаються цифрами 64, що додаються до знака функції: Т64, S64, D64.
Прохідним називається квартсекстакорд, поміщений на слабій долі між тризвуками і його секстакордом при поступеневому висхідному або низхідному русі баса.

Між тонічним тризвукомі його секстакордом (або у зворотному напрямі) розміщується домінантний квартсекстакорд: Т-D64-Т6 або Т6-D64-Т. Між субдомінантовим тризвуком і його секстакордом (або у зворотному напрямі) розміщується тонічний квартсекстакорд: S-Т64 -S6 або S6-Т64-S:


Для прохідних квартсекстакордів типове плавне голосоведення; при поступовому русі баса вгору або вниз один з верхніх голосів (частіше за все сопрано) рухається по тих же звуках у зворотному напрямку; в одному з голосів утримується загальний звук, а четвертий голос рухається на ступінь вниз і назад. Якщо в зворотах Т6-D64-Т і S6-T64-S в секстакорді подвоєна квінта, то у відповідному голосі перехід до квартсекстакорду здійснюється рухом на терцію (а не на секунду, як при подвоєнні основного звуку). При гармонізації даного баса ознакою наявності прохідного домінантового квартсекстакорду є поступеневий рух від I ступеня гами до III або у зворотному напрямі, а ознакою наявності тонічного прохідного квартсекстакорду - поступовий рух від IV до VI (або у зворотному напрямку).

Допоміжним називається квартсекстакорд, розміщений на слабій долі між тризвуком і його повторенням, на витриманому басі.

Між тонічним тризвуком і його повторенням вводиться субдомінантовий допоміжний квартсекстакорд, а між домінантовим тризвуком і його повторенням - тонічний допоміжний квартсекстакорд. Бас, на фоні якого з'являється допоміжний квартсекстакорд, повинен обов'язково починатися на сильній (або на відносно сильній долі).

В допоміжному квартсекстакорді, як в прохідному, подвоюється звичайно басовий звук. Нормою для введення допоміжного квартсекстакорду є дуже плавне голосоведення: бас і його подвоєння залишаються на місці, а решта двох голосів йде паралельним рухом (терціями або секстами) на ступінь вгору і назад.

Проте як виняток допоміжний квартсекстакорд може бути застосований і при вільнішому голосоведенні, із стрибком в одному з голосів.

Допоміжний квартсекстакорд субдомінанти застосовується нерідко в додаткових плагальних каденціях, утворюючи їх новий різновид. При цьому, якщо допоміжний S64 з'являється після неповної заключної тоніки, то один з голосів робить від Т до S64 хід на терцію вниз.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |

При использовании материала ссылка на сайт Конспекта.Нет обязательна! (0.049 сек.)